2024-03-29T13:29:59Z
https://www.toc-sj.com/?_action=export&rf=summon&issue=15202
گردشگری فرهنگ
TOC
2717-2627
2717-2627
1399
1
1
گردشگری فرهنگ، با تکیه بر تفاوت مفهومی «فرهنگ» و «فرهنگی»
سیدامیر
منصوری
گردشگری که از جابهجایی در جغرافیا حاصل شده، مولد نظامی از معنا و معرفت است که در بستر فرهنگ رخ میدهد و بخشی از آن است. فرهنگ بهعنوان یک مفهوم کلیدی در گردشگری، هم به آن رونق و معنا میدهد و هم از آن امکان فهمیدهشدن میگیرد. زاویۀ نگاه و نوع پرسش از فرهنگ، مفهوم «گردشگری فرهنگ» و «گردشگری فرهنگی» را متمایز میکند. مفاهیمی که گاه به جای یکدیگر بهکار میروند. انتخاب عنوان گردشگری فرهنگ به جای گردشگری فرهنگی ناظر بر این تفاوت بوده است. زمانی که چیستی محصول فرهنگی با سؤال «چگونه چنین است؟» مد نظر باشد، گردشگری فرهنگی مورد اشاره قرار میگیرد، در حالی که وقتی پرسش از چرایی بهوجودآمدن یا هستیشناسی فرهنگ است، گردشگری فرهنگ مد نظر است. این مقاله با تفکیک دو مفهوم فرهنگ و فرهنگی، به تأثیر آن در برنامهها و اقدامات گردشگری فرهنگ میپردازد تا آن را بهعنوان عرصۀ مغفولمانده مورد توجه قرار دهد.
گردشگری فرهنگ
گردشگری فرهنگی
نظام معرف
محصول فرهنگی
2020
07
22
5
8
https://www.toc-sj.com/article_110920_1d7f1c7d01c22d07ce0be2ab4bcd8dd1.pdf
گردشگری فرهنگ
TOC
2717-2627
2717-2627
1399
1
1
غایت «گردشگری با رویکرد فرهنگی» ایران
سید محمد
بهشتی
| گردشگری با رویکرد فرهنگی همانا رفتن به سراغ عالم ایرانی است با این تصور که گردشگر مخاطب آن است. آثار فرهنگی و تاریخی یک زیستبوم میراثی بهشمار میروند که دلالت بر ایرانیبودن و بهطور کلی چهکسیبودن اهالی آن منطقه دارد. آثار طبیعی مستقیماً بر کجابودن سرزمینشان اشاره میکنند. زبانی که آثار بدان سخن میگویند زبان اشارت است و نه زبان عبارت. ذیل زبان اشارت، گاه به تصریح و اغلب به تلویح، نکاتی تبیین میشود که فهمش برای همه ممکن نیست جز مخاطب. در این نوع از گردشگری، گردشگر به دنبال مواجهه با فرهنگها و شناخت آنهاست. مواجهه با فرهنگ یعنی بهدستآوردن شناختی حقیقی از کجابودن یک مکان و کیستی اهالیاش. ولی این سؤال مهم مطرح است که نیت گردشگر فرهنگی از این شناخت چیست؟ به تعبیر دیگر مواجهه با فرهنگهای متنوع ساکنان سرزمین ایران و همچنین کیفیت واحدی با عنوان «فرهنگ ایرانی» و تعمق در حقیقت آن چه بهرهای برای گردشگر خواهد داشت؟ نیت گردشگری با رویکرد فرهنگی، نوعی آشنایی است که به خودشناسی فرهنگی منجر میشود. چنین آشناییای تنها زمانی میسر میشود که تماشای آثار تاریخی و فرهنگی در گردشگری تنها به قصد افزایش معلومات و رفع کنجکاویهای تاریخی از پشت در بستۀ آثار نباشد.
گردشگری
گردشگری فرهنگی
فرهنگ ایرانی
2020
07
22
9
16
https://www.toc-sj.com/article_110921_93034df10266342b1df9dfa84d5221dd.pdf
گردشگری فرهنگ
TOC
2717-2627
2717-2627
1399
1
1
تحلیل کیفی مسیرهای گردشگری شهر یزد با تأکید بر سلسلهمراتب ورود
محسن
رفیعیان
در برنامهریزی گردشگری، توجه به اینکه گردشگر چگونه به مقصد سفر میکند و یا از آنجا بازمیگردد، اهمیت اساسی دارد. آنچه در ایجاد و تکمیل مسیرهای گردشگری حائز اهمیت است، سلسلهمراتب ورود گردشگران است. این مسیرها در سطوح گوناگون شامل الف) واردشدن به شهر از طریق مبادی ورودی، ب) طیکردن مسیرداخل شهر و رسیدن به اقامتگاهها و ج) بازدید از جاذبههای مقصد مورد بررسی قرارمیگیرند. اکثر پژوهشهای حوزه گردشگری بر مورد سوم (ج) تمرکز داشتهاند و به دو مورد اول توجه کمتری شده است. با توجه به قرارگرفتن بافت تاریخی شهر یزد در فهرست میراث جهانی و برخورداری از جاذبههای گردشگری بسیار که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده، طرحها و برنامههای بسیاری جهت رونق گردشگری پیشنهاد داده شده است اما در این میان کمتر طرحی به لزوم شناسایی سلسلهمراتب ورود گردشگران و از آن طریق بررسی مسیرهای موجود و عوامل کلیدی آنها پرداخته است. هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل سلسلهمراتب ورود گردشگران شهر تاریخی یزد است. سؤال اصلی پژوهش این است که: سلسلهمراتب ورود گردشگران به چه صورت است و کدام عوامل اساسی برآن تأثیر گذارند؟ روش این پژوهش توصیفی و تحلیلی و از نوع کاربردی است. نتایج حاکی از آن است که در مرتبه اول ورود گردشگرانی که از حمل و نقل جادهای استفاده میکنند نسبت به حمل و نقل ریلی و هوایی از سلسلهمراتب مناسبی برخوردار نیست و این به دلیل مشخص نبودن حد و مرزهای شهر است. از طرفی در استفاده از حمل و نقل جادهای «ورود ذهنی و بصری» قویتر از حمل و نقل ریلی و هوایی است و در هر سه دسته حمل و نقل «ورود فیزیکی» شرایط یکسانی را دارد. در مراتب دوم و سوم سه گونه ورود مبتنی بر حمل و نقل زمینی است که از آن به مسیرهای گردشگری یاد میشود. مسیرهای گردشگری تنها منحصر به شبکه میان جاذبهها نمیشوند و دو جزء مهم مرتبط با آن «ورودیها و مسیرهای متصل کننده ورودیها به اقامتگاهها» هستند. به بیان دیگر در شهری همچون یزد که با ثبت بافت تاریخی خود در فهرست میراث جهانی گردشگران بسیاری را جذب کرده تنها وجود جاذبههای بـااهمیـت و بافت تاریخی و امکانات و تسهیلات مناسب گردشگری کافی نیست. بلکه شبکهای از مسیرهای گردشگری مبتنی بر سلسلهمراتبی از ورود نقش مهمی ایفا میکند.
مسیرهای گردشگری
سلسلهمراتب ورود
تحلیل کیفی
یزد
ورود «ذهنی
بصری
فیزیکی
2020
07
22
17
22
https://www.toc-sj.com/article_110922_91a3bef2f3cb197fd5c3482bab6ba8e5.pdf
گردشگری فرهنگ
TOC
2717-2627
2717-2627
1399
1
1
تأثیرات متقابل جهانیشدن فرهنگی و گردشگری فرهنگی
مهدی
باصولی
در چند سال اخیر جهانیشدن فرهنگ، به عنوان یک پدیدۀ مهم مطرح و از جنبههای مختلف و متفاوتی به آن نگریسته شده است. از طرفی گردشگری نیز بیش از آنکه ماهیتی اقتصادی داشته باشد، فرهنگی است. این امر به خصوص در گردشگری فرهنگی که فرهنگ به عنوان مهمترین رکن حضور دارد، جلوۀ بیشتری دارد. در این مقاله که با روش توصیفی ـ تحلیلی ارائه شده و ابزار جمعآوری اطلاعات آن بهرهگیری از مطالعۀ اسنادی بوده، به بررسی آثار متقابل گردشگری فرهنگی و جهانیشدن فرهنگی پرداخته شده است. بدینمنظور پس از بررسی فرهنگ، جهانیشدن فرهنگی و گردشگری فرهنگی، به جنبههای مشترک و تأثیرگذار دو مفهوم جهانیشدن فرهنگی و گردشگری فرهنگی پرداخته شده است. در این بررسی مشخص شده است که در برخی موارد، علاوه بر اشتراکهای موجود، این دو مفهوم میتوانند علاوه بر تقویت، تسریع و تعدیل یکدیگر، اثرات منفی همدیگر را خنثی کنند.
فرهنگ
جهانیشدن فرهنگی
گردشگری فرهنگی
2020
07
22
23
36
https://www.toc-sj.com/article_110919_7d21fea730244c507e962f13c5217108.pdf
گردشگری فرهنگ
TOC
2717-2627
2717-2627
1399
1
1
گردشگری کم شتاب در ساحت فلسفه آهستگی
مهرنوش
بسته نگار
فلسفهورزی، تلاشی است برای مفهومسازی و پرسش از «چیستی» پدیدههای هستی. در پاسخ به چنین پرسشی است که دایرۀ مفاهیم و در نتیجه گسترۀ اندیشۀ آدمی فراختر میشود و جهان مفهومی مشترک میان انسانها خلق میشود؛ جهانی که در آن مفاهمه سهلتر خواهد بود. این مطالعه با هدف یافتن سهم گردشگری کمشتاب در مقال فلسفی «آهستگی» و با روش تحلیلی - توصیفی و انجام مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است. در این پژوهش نگارنده کوشیده است تا با تبیین چیستی گردشگری کمشتاب و چیستی فلسفۀ زندگی آهسته خویشاوندی این دو مفهوم را نمایان سازد و نشان دهد این سبک گردشگری گرچه در ابتدای امر زاییدۀ تفکر پسامدرن است ولی در سنت فکری آدمیان هم ردپاهایی عمیق دارد. گردشگری آهسته یا کمشتاب هم خود از یک مشرب فلسفی با عنوان «آهستگی» سیراب میشود و هم تمرینی است برای یک زندگی آهسته که گردشگران را برای زیستی با فلسفۀ آرام در این دنیا چه در سفر و چه در حضر تربیت میکند.
فلسفه آهستگی
گردشگری کمشتاب
گردشگری آرام
فلسفه آرام
گردشگری آهسته
2020
07
22
37
44
https://www.toc-sj.com/article_110918_96f1c33e28932ddb5e946ad0c6e874ce.pdf
گردشگری فرهنگ
TOC
2717-2627
2717-2627
1399
1
1
جهانیشدن و مدیریت تنوع فرهنگی در کسب و کارهای گردشگری
افسانه
پورجم
| تنوع در جوامع و کسب و کارها در سالهای اخیر به موضوعی مهم تبدیل شده است که میتواند هم فرصتآفرین و هم چالشبرانگیز باشد. در ارتباط با صنعت گردشگری نیز به دلیل روابط تنگاتنگ میانفرهنگی در این صنعت به ویژه در ارتباط با کسب و کارهای گردشگری و افزایش روزافزون شرکتهای چندملیتی در روند جهانیشدن جوامع، موضوع تنوع اهمیتی دوچندان یافته است. مطالعات مختلف تأکید کردهاند که مقولۀ تنوع و ابعاد آن در صنایع مختلف نمودهای متفاوتی دارد. لذا نوشتار حاضر به بررسی تأثیر جهانیشدن بر تنوع نیروی کار، مشتریان و ضرورت مدیریت تنوع به طور مشخص در صنعت گردشگری پرداخته و آن را به صورت فرایندی سیستماتیک ترسیم میکند.
جهانی شدن
تنوع
کسب و کارهای گردشگری
2020
07
22
45
54
https://www.toc-sj.com/article_111667_ba66887e6715f9511dca7858aaffde7e.pdf