آلهاشمی، آیدا و منصوری، سید امیر. (1396). منظر؛ مفهومی در حال تغییر نگاهی به سیر تحول مفهوم منظر از رنسانس تاکنون، باغ نظر، 14(57)، 33-44.
اینگلیس، فرد. (1377). نظریۀ رسانهها (ترجمۀ محمود حقیقت کاشانی). تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش رسانهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
برک، آگوستن. (1392). آیا مفهوم منظر متحول میشود؟. منظر، 5(23)، 25-27.
ترنر، تام. (1376). شهر همچون چشمانداز: نگرشی فراتر از نوگرایی (پست-پست مدرن) به طراحی و برنامهریزی شهری (ترجمۀ فرشاد نوریان). تهران: نشر پردازش و برنامهریزی شهری.
ذکایی، محمدسعید و حسنی، محمدحسین. (1394). گونهشناسی کاربران رسانههای اجتماعی. راهبرد اجتماعی فرهنگی، (5)17، 37-63.
سورین، ورنر و تانکارد، جیمز. (1392). نظریههای ارتباطات (ترجمۀ علیرضا دهقان). تهران: دانشگاه تهران.
شعله، مهسا. (1390). معیارهای متنبودگی شهر و روششناسی تحلیل آن. هنرهای زیبا (معماری و شهرسازی)، 3(4)، 19-32.
عادلوند، پدیده؛ موسوی لر، اشرفالسادات و منصوری، سیدامیر. (1395). «هنر شهری» بهمثابۀ پدیدهای منظرین در جامعة امروز. باغ نظر، 13(39)، 39-44.
عاملی، سعیدرضا. (1390). مطالعات جهانیشدن: دوفضاییشدنها و دوجهانیشدنها. تهران: انتشارات سمت و مرکز تحقیق توسعۀ علوم اسلامی.
کارمن، تیلور. (۱۳۹۰). مرلوپونتی (ترجمۀ مسعود اولیا). تهران: ققنوس.
گیدنز، آنتونی. (1379). جامعهشناسی (ترجمۀ منوچهر صبوری). تهران: نشر نی.
لیتلجان، استیفن. (1384). نظریههای ارتباطات (ترجمۀ سیداکبر میرحسینی و مرتضی نوربخش). تهران: انتشارات جنگل.
ماهان، امین و منصوری، سید امیر. (1396). مفهوم منظر با تأکید بر نظر صاحبنظران رشتههای مختلف، باغ نظر، 14(47)، 17 - 28.
مجیدی، مریم؛ منصوری، سید امیر؛ صابرنژاد، ژاله و براتی، ناصر. (1398). نقش رویکرد منظرین در ارتقای رضایتمندی از محیط شهری. باغ نظر، 16(76)، 45-56.
مرلوپونتی، موریس. (۱۳۹۱). پدیدارشناسی دریافت (ترجمۀ آرمان آرایان). کتاب ماه فلسفه، (۵۷)، 120-127.
مککویل، دنیس. (1385). نظریۀ ارتباطات جمعی (ترجمۀ پرویز اجلالی). تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
مکلوهان، هربرت مارشال. (1377). برای درک رسانهها (ترجمۀ سعید آذری). تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش رسانهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
منصوری، سید امیر. (1389). چیستی منظر شهری؛ بررسی تاریخی تحولات مفهومی منظر شهری در ایران. منظر، 2(9)، 30-33.
منصوری، سید امیر. (1391). منظر شهری، مؤلفههای کمی و شاخصهای هدایت و کنترل اسناد فنی. مجموعه مقالات همایش ملی منظر شهری، (ج. 3)، تهران: سازمان زیباسازی تهران.
مهدیزاده، سید محمد. (1400). نظریههای رسانه اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: نشر همشهری.
نوروزىطلب، علیرضا. (1389). هرمنوتیک و منظر شهر. منظر، 2(11)، 18-21.
نایار، پرامود. کی. (1394). درآمدی بر رسانههای نوین و فرهنگ مجازی (ترجمۀ سعیدرضا عاملی و گودرز میرانی). تهران: مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا وسیما.
نوسوم، یان. (1390). منظر شهری: جوهر و ادراک، پژوهشی در تحولات مفهوم منظر شهرى. منظر، 3(16)، 16-21.
هاروارد، استیگ. (1399). رسانهای شدن فرهنگ (ترجمۀ سید محمد مهدیزاده و همکاران). تهران: پژوهشکدۀ فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
همتی، مرتضی و صابونچی، پریچهر. (1400). ادراککننده، ادراک شونده، محصول ادراک (ارزیابی تعابیر صاحبنظران از مؤلفههای تعریف منظر). منظر، 13(56)، 14-29.
همتی، مرتضی؛ منصوری، سید امیر و براتی، ناصر. (در دست انتشار). تبیین مدل مفهومی اثرگذاری بر منظر شهری از طریق مداخلۀ ذهنی. منظر.
Berque, A. (2013). Thinking through Landscape (A.-M. Feenberg-Dibon, Trans.). NY: Routledge.
Boyer, M. C. (1994). The City of Collective Memory. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Caesar, VR. (n. d). Soon, you›ll be able to taste, chew, touch, and smell virtual reality. Retrieved January 12, 2022, from https://www.caesarvr.com/metaverse-zone/soon-you-ll-be-able-to-taste-chew-touch-and-smell-virtual-reality.
Collot, M. (2011). La pensée-paysage Lonrai. Bruxelles: Eurorpan sprl.
Currency. (n.d). Adidas dives into metaverse, buying lands on The Sandbox. Retrieved January 05, 2022, from https://currency.com/adidas-dives-in-the-metaverse-buying-lands-on-the-sandbox
Disruptive. (n. d). Now you can taste food in the metaverse by licking your TV screen. Retrieved January 12, 2022, From https://disruptive.asia/taste-food-licking-your-tv-screen/
Dionisio, J. D. N., Burns, W. G. & Gilbert, R. (2013). 3D Virtual worlds and the metaverse: Current status and future possibilities. ACM Comput. Surv., 3(45), 1-38.
Frith, J. (2020). ‘Navigating Hybrid Urban Spaces: Smartphones and Locative Media Practices. In Z. Krajina, D. Stevenson (eds.). The Routledge Companion to Urban Media and Communication. New York: Routledge.
Gaafar, A. A. (2021). Metaverse in Architectural Heritage Documentation & Education. Advances in Ecological and Environmental Research, 6(10), 66-86.
Jones, M. (2003). ‘Human geographical landscapes: J.G. Granö’s approach to landscapes as scientist and artist’. In O. Grand (ed.), Origin of Landscape Science: J. G. Gram and a New Pure Geography for a New State. Turku: The Turku University Foundation, pp. 71-98.
Lee, L. H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., ... & Hui, P. (2021). All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. ArXiv abs/2110.05352.
Lynch, G. (2012). A Metaverse Art Residency: ‹Garrett Lynch Yoshikaze «Up-in-the-air» Second Life Residency›. MVCR, 2(2), 163–181.
Ning, H., Wang, H., Lin, Y., Wang, W., Dhelim, S., Farha, F., ... & Daneshmand, M. (2021). A Survey on Metaverse: The State-of-the-art, Technologies, Applications, and Challenges. arXiv:2111.09673
Nevelsteen, K. J. (2018). Virtual world, defined from a technological perspective and applied to video games, mixed reality, and the Metaverse. Computer Animation and Virtual Worlds, 29(1), e1752.
New Scientist. (n. d). Meta›s touch-sensitive robotic skin could form part of the metaverse. Retrieved January 12, 2022, from https://www.newscientist.com/article/2295617-metas-touch-sensitive-robotic-skin-could-form-part-of-the-metaverse/
Nikkei. (n. d). Into the Metaverse: 5 things to know about tech›s latest buzzword. Retrieved January 12, 2022, from https://asia.nikkei.com/Business/Technology/Into-the-Metaverse-5-things-to-know-about-tech-s-latest-buzzword
Palermo, P. C. (2008). Thinking over Urban Landscapes: Interpretations and Courses of Action. In G. Maciocco (ed.), Urban and Landscape Perspectives. Berlin Heidelberg: Springer Science & Business Media, pp.27-41.
Penfold, P. (2009). Learning Through the World of Second Life—A Hospitality and Tourism Experience. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 8 (2-3), 139-160.
Quotes. (n.d.). The Social Network Quotes. Retrieved January 5, 2022, from https://www.quotes.net/mquote/1117251.
Roger, A. (1995). Histoire d’une passion théorique ou comment on devient un Raboliot du paysage. In: A. Roger (ed.), La théorie du paysage en France (pp. 424-437). Paris: Edition Champe Vallon.
Simmel, G. (2007). The philosophy of landscape. Theory, Culture and Society, 24(7-8), 20- 29.
Spirn, A. W. (1988). The poetics of city and nature: Towards a new aesthetic for urban design. Landscape Journal, 7(2), 108-126.
Techopian. (n. d). Metaverse and the smell of virtual reality. Retrieved January 12, 2022, from https://www.techopian.com/metaverse-and-the-smell-of-virtual-reality/
Technology Review. (n. d). The metaverse has a groping problem already. Retrieved January 12, 2022, from https://www.technologyreview.com/2021/12/16/1042516/the-metaverse-has-a-groping-problem/
Tech Trends. (n. d). Smelling the Metaverse. Retrieved January 12, 2022, from https://techtrends.tech/tech-trends/smelling-the-metaverse/
Thien, D. (2005). After or beyond feeling? A consideration of affect and emotion in geography. Area, 37(4), 450-456.
Troll, C. (1950). ‘Die geographische Landschaft und ihre Erforschung’. Studium Generale, (3), 163-181.
Waldheim, C. (2016). Landscape as Urbanism: A General Theory. Princeton, Oxford: Princeton University Press.